سفارش تبلیغ
صبا ویژن
.:: تبلیغات شما در این قسمت ::.
 

چگونه با مبلمان ال شکل دکوراسیون خانه مان را زیباتر کنیم ؟

  • ساعت: 12:0 صبح

مبل ال

 

چیدمان مبلمان و کاناپه های جداگانه در خانه، شاید به نظر راحت تر از دکوراسیون و قرار دادن مبلمان یک تکه یا ال شکل باشد، اما مبلمان ال شکل مزیت هایی دارد که گاهی همین مزیت ها باعث برتری آن نسبت به مبلمان جدا می شود.

 

کاناپه های منطقه ای (مدولار) که بیشتر افراد به آن مبلمان ال شکل می گویند، از کنار هم قرار دادن تکه هایی از مبلمان از انواع تکدسته گرفته تا مبلمانی برای دراز کشیدن تشکیل می شود. مبلمانی چند منظوره که تقریباً در اتاق نشیمن با هر اندازه ای قابل استفاده است. این کاناپه ها فضای نشیمن راحت و زیادی را در اختیار شما قرار می دهند و به دلیل اتصال به هم و اینکه به اشغال جایی برای دسته مبل نیازی ندارند، بهترین انتخاب برای فضاهای کوچک به شمار می روند.

مبلمان ال شکل را بر اساس کاربرد مورد نیاز می توانید جابه جا کنید و به عنوان مثال، آن را به عنوان فضایی برای دور هم جمع شدنهای خانوادگی یا حتی جای خوابی برای میهمان در نظر بگیرید یا می توانید در کنارش میز تلویزیون قرار دهید .

رنگ ، جنس و مدل

کاناپه یا مبلمان ال شکل می تواند به عنوان نقطه کانونی اتاق نشیمن به حساب آید. در این حالت، رنگی را برای دیوارها انتخاب کنید که اجازه دهد کاناپه در فضا بدرخشد. به عنوان مثال، رنگ قرمز یا زرد برای دیوار مناسب است به شرطی که کاناپه شما سفید، مشکی یا کرم باشد. مخالف این نیز می تواند بسیار جذاب باشد. اگر می خواهید که کاناپه، نقطه کانونی فضا باشد، در هر حال رنگ دیوار و کاناپه باید متضاد باشند که البته می توانید با اضافه کردن کوسنهایی هماهنگ با رنگ دیوار این تضاد را دلنشین تر کنید.

چنانچه نمی خواهید مبلمان به عنوان نقطه کانونی در فضا به چشم آید، باید رنگ دیوار و کاناپه ی روبه روی آن را هماهنگ در نظر بگیرید تا کاناپه در بافت دیوار پنهان شود. به عنوان مثال، اگر رنگ قهوه ای شکلاتی را برای کاناپه انتخاب کردها ید، از رنگ کرم برای دیوار استفاده کنید. در هر حال در نظر داشته باشید زمانی که مبلمان شما به عنوان نقطه کانونی فضا است، باید با تم و سبک فضا هماهنگ باشد.

سبک فضای خانه

سبک فضای خود را مشخص کنید. آیا فضای شما مدرن، کلاسیک یا مینی مالیست است؟ مبلی را انتخاب کنید که سبک فضا را انعکاس دهد. به عنوان مثال، برای فضای مدرن خود، کاناپه ای با خطوط هندسی ساده و نشیمنی نزدیک به زمین انتخاب کنید. چنانچه هنوز فضا را دکور نکردید، رنگ و سبک مبلمان منطقه ای می تواند کلید خوبی برای انتخاب رنگ و سبک غالب فضا باشد.

در مورد انتخاب پارچه و جنس مبلمان ال شکل هم باید همین دقت را داشته باشید. پارچه ای که برای کاناپه انتخاب می کنید باید مطابق با سبک فضا باشد. به جنس کاناپه نیز توجه داشته باشید. اگر می خواهید از این کاناپه در فضای نشیمن استفاده کنید، حتماً از پارچه هایی بادوام با رنگهای نسبتاً تیره استفاده کنید.

کاناپه های مقطعی

کاناپه های مقطعی، تکه بزرگی از مبلمان یا تمامی آن را تشکیل می دهند. بنابراین، رنگ آن تأثیر زیادی در فضا دارد. اگر فضای کوچکی دارید، از انتخاب رنگهای تیره برای کاناپه بپرهیزید و از رنگهای روشن و خنثی استفاده کنید. اگر نگران بی روح شدن فضا هستید، می توانید رنگهای شاد را با کمک کوسنها به فضا وارد کنید؛ اما توجه داشته باشید که رنگ کوسنها با دیگر رنگهای به کار رفته در فضا هماهنگ باشد. به عنوان مثال، اگر مبل شما خاکستری است، از صورتی روشن، قرمز یا زرد به عنوان یک رنگ تأکیدی در قالب کوسن استفاده کنید، یا اگر مبل شما قهوهای شکلاتی است، آبی فیروزهای می تواند یک انتخاب خوب به عنوان رنگ تأکیدی باشد.

نکته : قبل از خرید، باید چند گزینه را در مورد مبلمان امتحان کنید. روی آن ها بنشینید، راحتی پاها و کمرتان را بررسی کنید. عمق کاناپه هم باید برای اندام شما و افراد خانواده مناسب باشد.

جای قرارگیری مبلمان

باور کنید یا نه، فضای وسط اتاق بهترین مکان برای کاناپه های منطقه ای است؛ زیرا این کاناپه ها از انواع دیگر مبلمان، بزرگتر و عمیقتر هستند. قرار دادن آنها در وسط اتاق، فضای دیواری بیشتری برای قرار دادن مبلمان دیگر در اختیار شما قرار می دهد و دسترسی به تمام تکه های این مبلمان را راحتتر می کند.

تکه های بزرگتر کاناپه های منطقه ای، عامل مهمی در چیدمان آنها هستند. تکه هایی را که ثابت هستند و جدا نمی شوند، خارج از مسیرهای رفت و آمد، روبه روی دیوار قرار دهید. البته ممکن است برای اینکه مبلمان بهتر در اتاق قرار بگیرد، وسوسه شوید و تکه های آن را از هم جدا کنید؛ اما در نظر داشته باشید که این مبلمان، به صورت متصل به هم طراحی شده است و جدا کردن آن، مانند پازلی نیمه می ماند و حس ناتمام بودن را به شما و دکوراسیون القا می کند. پس قبل از تصمیم گیری به خرید این نوع مبلمان، به این قضیه فکر کنید.

اگر نخواهید کاناپه منطقه ای یا مبلمان ال شکل را به عنوان نقطه کانونی استفاده کنید، می توانید آن را روبروی دیوار اصلی اتاق و در مقابل نقطه کانونی (شومینه، پنجره، تلویزیون و?) قرار دهید. به یاد داشته باشید که نباید آنها را به دیوار بچسبانید و باید حداقل، فاصله ای در حدود 30 تا 45 سانتیمتری از دیوار برای آن لحاظ کنید.

ایجاد هماهنگی

کاناپههای منطقهای منحنی شکل به دلیل خطوط نرم، حسی بهتری به فضا میدهند. سعی کنید سایر عناصر نیز از این خطوط منحنی پیروی کنند به عنوان مثال، از فرشی با اشکال دایرهای استفاده کنید یا قابهایی با اشکال منحنی در فضا نصب کنید.

فرش زیر این مبلمان باید به اندازهای باشد که یا مبلمان به طور کامل روی آن قرار بگیرد یا پایه های جلویی کاناپه روی فرش باشد. البته مبلمان الحاقی به این کاناپه و میز پذیرایی، بهتر است کاملاً روی فرش قرار بگیرند.

ترکیب منطقه ای

اگر فضا به شما این اجازه را می دهد که مبلمان دیگری به مبلمان منطقه ای خود اضافه کنید، باید به حفظ تعادل، که کلید زیبایی دکوراسیون است، دقت داشته باشید. برای حفظ تعادل کاناپه منطقه ای می توانید از مبلمان دیگری مانند یک صندلی، کاناپهای دو نفره و ?در انتهای بال کوتاه تر کاناپه استفاده کنید.

عناصر زمینی

فضای پشت کاناپه های منطقه ای را باید با عناصری پر کنید که با سبک و ساختار اتاق و همچنین جنس، رنگ و بافت پارچه کاناپه و نحوه چیدمان آن در فضا هماهنگ باشد.

قرار دادن آباژور زمینی در گوشه پشت مبلمان، روشنایی ظریف و ماهرانه ای به این بخش از فضا می دهد. آباژور را به نحوی پشت کاناپه قرار دهید تا علاوه بر جنبه تزیینی بتواند فضایی برای مطالعه نیز ایجاد کند.

طراحی

برای تزئین گوشه ای وسیع و نورگیر، استفاده از درختچه های گیاه طبیعی بهترین انتخاب است. همچنین می توانید از گیاهانی که در محیط آپارتمان رشد می کنند برای این گوشه استفاده کنید یا گلهای رونده مانند پیچک را داخل آویز سقفی در این گوشه قرار دهید.

دیوارکوبها

دیوار پشتی کاناپه های منطقه ای بهتر است که به وسیله آثار هنری پر شود تا فضا، بی روح و خالی جلوه نکند. برای اینکار، قابهای هنری با اندازه های متفاوت را در ارتفاع مختلف روی این دیوار نصب کنید. البته از نصب قابهای زیاد و ایجاد شلوغی اجتناب کنید. این آویختنی ها حتماً نباید قاب باشد، بلکه می توانید صنایع دستی یا نقاشی های کودکان خود را در این فضا نصب کنید.

به دلیل اینکه مبلمان منطقه ای اندازه بزرگی دارد، آثار هنری باید با اندازه این مبلمان هماهنگ باشد و به دکوراسیون تعادل ببخشد. زمانی که مبلمان زیادی در فضا وجود دارد، احساس کمبود آثار هنری بیشتر حس می شود؛ بنابراین برای اینکه کنجی دنج داشته باشید، دیوار را خالی رها نکنید و از آثار هنری متنوعی روی دیوار پشتی کاناپه منطقه ای استفاده کنید. مانند تمام عناصر دیگر، سبک این آثار هنری نیز باید با فضا و کاناپه منطقه ای هماهنگ باشد. مثلاً اگر کاناپه شما با چرم قهوه ای پوشیده شده است از آثار هنری با سبک روستایی استفاده کنید، یا اگر کاناپه شما خطوطی ساده دارد و با پارچه ای ساده و بافتدار پوشیده شده است، از آثار هنری مدرن برای دیوار پشت آن استفاده کنید.

از تابلویی بزرگ در مرکز دیوار پشتی کاناپه استفاده کنید. این قاب را طوری نصب کنید که وسط آن در سطح دید باشد. یا می توانید تعدادی از تصاویر با ساختار مشترک را به صورت گروهی بر روی دیوار نصب کنید.

ایده های فصلی

برای تغییر فصلی این کاناپه ها به جای تغییر روکش مبل، از لباس مبل کمک بگیرید. لباس مبل دائمی نیست و اجازه می دهد بتوانید به صورت فصلی، روکش کاناپه را تغییر دهید. برای پاییز و زمستان از پارچه های سنگین و بافتدار و در فصل بهار و تابستان از پارچه هایی نازک و سبک برای لباس مبل استفاده کنید.

در فصلهای سرد سال از پتوهایی روی دسته و پشتی این کاناپه استفاده کنید. این پتوهای نازک علاوه بر ایجاد سطحی گرم، با رنگ و طرح خود به دکوراسیون جذابیت می بخشند.


  • نوشته : سید سعید فراهانی
  • تاریخ:پنج شنبه 93/10/11
  • نظرات ( ) |